met de deur in huis via het piramideprincipe

via Frans de Waal op Facebook

Wat is nou een verstandig begin van je tekst?

Het lege vel staart je aan en verlangt dat je letters en woorden en hele zinnen schrijft. Toen je nog op de middelbare school zat en een opstel moest schrijven, kreeg je waarschijnlijk eerst schrijfoefeningen. Dan was de kop eraf en was het blanke vel minder afschrikwekkend. Later tijdens je studie volgde je waarschijnlijk de volgorde zoals bij een scriptie: wat is de probleemstelling of vraag? Welke methodiek is erop losgelaten? Welke conclusies kunnen we hieruit trekken?

Er zijn snellere manieren om je adviezen over te brengen, bijvoorbeeld door bij de kern te beginnen.

Wie is je lezer: een manager, een opdrachtgever, een financiële beslisser?

Pas dan het piramideprincipe toe! Met het piramideprincipe begin je met het belangrijkste, namelijk de vraag die je namens de lezer stelt en jouw antwoord of kernachtige advies. Pas daarna leg je kernachtig uit hoe je tot deze oplossing bent gekomen. De lezer weet dan meteen of dit een advies is waarvan hij meer moet weten, of een tekst die hij later nog eens kan doornemen.

Waarom is zo’n piramideprincipe een betere aanpak?

De meeste managers hebben geen tijd om een rapport van begin tot eind door te nemen. Ze scannen de koppen, gaan schuin door de managementsamenvatting en bladeren door de bijlagen met cijfers en bronnen. 5 minuten later weten ze vaak al niet meer wat ze hebben gelezen. Wil je er zeker van zijn dat de manager jouw advies ten minste onthoudt, al is het in zijn achterhoofd, dan moet je met de deur in huis vallen. Hoe persoonlijker gericht en in spreektaal geformuleerd, hoe eerder de manager of financieel beslisser geneigd is jouw advies te lezen.

Wat is er bijzonder aan een piramide?

Het woord piramide laat zich het beste vertalen als ‘het vuur in het midden’. In het centrum ervan verzamelt energie en brandt het vuur het beste. Het ‘heilig vuur’ zo je wilt. Meteen met de kern van het verhaal beginnen, dat past beter in onze met informatiebronnen overstelpte samenleving. Dis op wat het heilige vuur is dat je beweegt, formuleer de kernboodschap waarom jouw advies maatwerk is voor de lezer.

Wat kan ik daarbij voor jou betekenen?
Natuurlijk heb ik het liefst dat jij aan míj vraagt om je adviesrapporten te schrijven :-). Maar het is beter als je de eerste versie zelf schrijft en mij een goede briefing geeft. Je hebt dan jouw gedachten al op papier gezet. Het hoeft alleen nog geredigeerd te worden tot een prettig leesbaar verhaal met een begin, een midden en een eind. Een piramideprincipe heeft een stevige basis nodig. Die basis lever jij in je briefing.