leren van je werk

CLICKNL crossover Smart RetailWat ik het leukste vind van mijn werk? Dat ik kan doen wat ik goed kan. En waar ik lol in heb. En wat me van de straat houdt. En dat ik iets moois voor mijn klanten kan maken. Liefst iets wat ze nog niet eerder kregen maar waar ze wel op zaten te wachten.

CLICKNL, kennis- en innovatienetwerk van de Nederlandse creatieve industrie, vroeg of ik de eindredactie van een onderzoeksrapport wilde doen. Twee onderzoekers hebben vorig jaar onderzocht hoe het ervoor staat in de Nederlandse winkelstraten. Staat er veel leeg, welk effect heeft dat, welke alternatieven ontstaan er, wat gebeurt er met de lege winkelpanden?

De V&D hier in Haarlem is inmiddels gesloten.Het pand ziet er niet uit met die dichtgeplakte ramen met schreeuwerige opheffingsteksten. Ditzelfde gebeurt door heel Nederland. Winkelstraten vertonen gaten, alsof de tanden uit een melkgebit zijn gevallen.

Mensen shoppen online. Men verwacht meer dan alleen shoppen. Koffiedrinken in een hoekje, bestellen via je mobieltje, rondkijken op je tablet. Kijken, kijken, niet kopen – Nederlanders maken hun cliché’s waar.

Het onderzoeksrapport ‘Smart Retail’ beschrijft welke andere initiatieven er zijn. Niet alleen de digitale, ook de cross-mediale zijn bekeken. Men heeft geïnventariseerd wat er zoal verandert. Er lopen onderzoeken van diverse instanties. Niet alleen in Nederland is deze ontwikkeling zichtbaar, ook internationaal is deze ontwikkeling zichtbaar.

Enfin, het rapport herhalen heeft niet veel zin. Met een klik op het plaatje kun je zelf de pdf inzien.

Door de eindredactie van het rapport te doen kijk ik nu met heel andere ogen naar winkelgebieden. Lege winkelpanden scan ik op papiertjes met aankondigingen van nieuwe initiatieven. In geopende winkels check ik digitale activiteiten. Nieuws over online bestellen via een app lees ik (vroeger sloeg ik dat over).

Ik leer zo veel van anderen. Over de maatschappij, hoe we voortschrijden naar een ideale toekomst. Hoe onderzoekers te werk gaan. Hoe taalgebruik beïnvloedt wat je wilt weten. Terwijl ik werk denk ik na over mijzelf, mijn motivatie en ambitie en wensen. Dat ik via mijn werk over de wereld om mij heen leer, is nog een reden om door te gaan.