wat is mijn rol in communicatie

Wat is de kracht van communicatie? Via een online communicatiestrategie, aantrekkelijke content op de website, heldere instructies, goed gestructureerde interne berichten je boodschap overbrengen aan je doelgroep om jouw doel te behalen. Een hele mond vol. Wat is dan mijn. rol daarin?

empathisch en veelzijdig

Mijn talent is om in de schoenen van een ander te gaan staan. Van empathie heb ik mijn vak gemaakt. Ik luister actief, vraag door, stel kritische vragen, durf commentaar te geven. Of ik nu werk als senior webredacteur of communicatieadviseur, mijn aandacht ligt bij doel van het bericht, boodschap aan de doelgroep en wie de doelgroep vormt.

Ik creeër bedrijfsbrochures, een set handleidingen en instructies, een nieuwe website. Op B1-taalniveau of juist populair-wetenschappelijk. Dit zijn meestal online producten. Ik werkte mee aan een sociale kaart voor inwoners van een gemeente. Of doe de webredactie voor een vereniging. Of ik schrijf een scenario of voice-over voor een bedrijfsfilm op de corporate website.

Als communicatieadviseur begeleid ik een programma of project voor de ‘uitrol’ van nieuwe ICT-voorzieningen met gebruikerscommunicatie. Zo’n aanpak vergt een serie communicatiemiddelen, die naadloos op elkaar aansluiten. Ook doe ik (eind)redactie van complexe, soms technische, documentatie.

schrijven, structureren, logisch redeneren, analyseren

Ik kan goed schrijven, structureren, logisch redeneren, processen analyseren. Moet ik er een functietitel aan plakken? Liever niet. Liever sla ik steeds een nieuwe weg in dan dat ik hetzelfde trucje herhaal. Jouw vraag houdt mijn aanpak fris, want ik wil maatwerk leveren.

Bijvoorbeeld door niet alles zelf te willen schrijven. Het liefst haal ik het beste in een ander omhoog. We maken samen een schrijfplan voor jouw factsheet of projectplan. Of ik analyseer jouw teksten en presentatie (op je website) en doe voorstellen voor verbetering. Ik redigeer jouw teksten door je feedback te geven en suggesties te doen om je stuk nog beter te maken. Jouw zelfvertrouwen groeit, en het mijne ook. Verdieping vinden in wat ik al kan is ook fijn.

Van idee (de strategie, de wens) via tekst (het vehikel) naar doel (aandacht, boodschap, beleidsdoelen). Het een kan niet zonder het ander. Daarom heb ik daar mijn motto van gemaakt.