mixing media in narratieve journalistiek

Mirroring fishHet tweede blog over narratieve journalistiek gaat over het mixen van verschillende media om je verhaal over te brengen. In onze flink gedigitaliseerde samenleving zijn er veel media bij gekomen: radio, audiovisuele vertellingen, apps, documentaires, virtuals op internet. Drie vrouwen van verschillende organisaties presenteerden een keur aan voorbeelden van storytelling in de journalistiek door media te mixen. Tekst met geluid en beeld, reportages gemixt met korte video’s, fotoreportages in een slideshow met ondertitels.

Jenna Marbles als mediahype

Amy O’Leary van The New York Times liet voorbeelden zien van haar aanpak. Bijvoorbeeld over ‘kiddie morality’: hoe leert de jonge generatie het verschil tussen goed en kwaad? Het onderwerp leent zich goed om een intelligente mix te maken van tekst, beeld en geluid. De jonge generatie groeit op in de digitale samenleving, maar hun ouders spelen in die opvoeding nog steeds een belangrijke rol.

Rondom de mediahype Jenna Marbles, die vooral door jonge tienermeisjes wordt gevolgd en geïmiteerd, ontstond de vraag hoe je deze doelgroep zo ver krijgt dat ze ook de tekst gaan lezen. Daarvoor heeft men in een video op YouTube zogenoemde ‘clickable links’ geplaatst en op de webpagina ook animated gifs neergezet. Ze legt uit waarom ze The Woman with 1 billion clicks wordt genoemd. Beide voorbeelden spelen in op de behoeften van de belangrijkste doelgroep.

Bijdrage op de radio

Jennifer Brandel van radiostation WBEZ toonde hoe het radiostation inspeelde op de vraag, hoe je luisteraars zo ver krijgt een bijdrage te doen aan de programma’s. Op de site Curious City werd de vraag gesteld aan het publiek: Welke onderwerpen wil je dat wij via de radio verder onderzoeken? Luisteraars kunnen op deze site hun vraag kwijt en de redactie beoordeelt dan of en hoe het haalbaar is.

Een interessante vorm van crowdsourcing: je bindt de luisteraar door ze mee te laten denken over jouw programmering. Een ander voorbeeld dat zij toonde was ‘Fish and risks’. Er wordt uitgezonden vanuit Chicago, dat aan Lake Michigan ligt. De vraag kwam binnen op Curious City welke vissen uit dat meer veilig zijn om te eten. Deskundigen werden aan het werk gezet en het resultaat is dat je dat nu op het internet kunt onderzoeken.

1963 als experiment in media

Kat Chow is digital journalist bij National Public Radio voor het blog Code Switch. Zij onderzoekt de mogelijkheden die sociale media zoals Twitter bieden als platform voor het vertellen van verhalen. Bijvoorbeeld via het profiel @todayin1963. Omdat 1963 in de geschiedenis van de USA een belangrijk jaar was, heeft men in 2013 de belangrijke gebeurtenissen getweet op de dag dat het 50 jaar eerder gebeurde. Het was een experiment, men was verrast over de grote aandacht die het kreeg.

Een ander voorbeeld van NPR is #nprwit, over vrouwen in de tech-industrie. Gedurende een maand vertelt een technische vrouw haar persoonlijke verhaal via deze # op Twitter. Daarmee vormen al deze vrouwen een ‘role model’ voor een jonge generatie vrouwen, voor wie het vooruitzicht om als ‘nerd’ te gaan werken niet erg aantrekkelijk is. Het gaat niet alleen om IT, ook vrouwen die nieuwe chemische producten voor huidverzorging verzinnen vallen onder ‘Women in Tech’.

Vertelvormen in mixed media

Deze selectie geeft weer op welke creatieve moderne manier je je verhaal kunt vertellen. In ieder geval inspireert het mij om mijn horizon te gaan verbreden en mijn ‘comfort zone’ van schriftelijk vertellen aan te passen aan de moderne tijd. Okay, een voice-overtekst bij een video is misschien niet het beste voorbeeld. Ten slotte word ik dan ook nog steeds betaald voor het opleveren van een tekst. Maar het scenario voor een animatiefilm dan?
Gelukkig gaven de dames ook tips for tools: popcornjs; zeega.com; soundslides.com. Voor de iPad heb ik de app Storehouse ontdekt, waarin je beeld met tekst combineert tot een prikkelende slideshow.
Ik heb in Boston voldoende gehoord en gezien om mee te experimenteren dus.