hoe de overheid via spam te kijk staat

Dit jaar ontving ik 2 spamberichten van de Belastingdienst, zie beide afbeeldingen.

Ik heb al heel lang een Hotmail-adres, daarop ontving ik ze. Deze mailbox in Outlook staat bij mij standaard op Ongewenste mail. Alleen de e-mails die ik vertrouw of verwacht verplaats ik naar het Postvak IN. De rest verwijder ik meteen. Dat blijkt een erg goede beveiligingsmaatregel.

Belastingdienst staat in slecht aanzien

Het bericht van de Belastingdienst heeft het lintje gekregen, waardoor het betrouwbaar lijkt. Ware het niet dat ik nog nooit dergelijke e-mails van de Belastingdienst heb ontvangen. Terwijl ik toch al 17 jaar zzp’er ben. En ik heb ook nog nooit met mijn Hotmail-adres gemaild met de Belastingdienst. Die Belastingdienst staat er tegenwoordig gekleurd op. Buiten de kindertoeslagaffaire, waarin racisme centraal staat, staat het instituut nu ook in de belangstelling omdat mensen onterecht boetes krijgen wanneer ze hun aangifte niet op tijd indienen.

De Belastingdienst heeft een hoop goed te maken. En daar spelen spammers en ‘phishers’ op in. In het afgelopen half jaar heb ik twee keer brieven in een blauwe envelop gekregen. De eerste keer was het de mededeling dat ik geld zou terugkrijgen als ik de website ‘belastingdienst.nl/belastingterugbetalen’ zou bezoeken. De brief kwam van de ‘Centrale Administratie Processen’. Hele onlogische benaming voor een afdeling bij zo’n groot instituut.

Daarna kreeg ik een herinneringsbrief met hetzelfde bericht, zelfde URL, zelfde afdeling. Als een ware detective heb ik beide brieven geanalyseerd en onderzocht. Handig dat ik zo veel Engelse boeken lees waarin het werk van de ‘SOCO’ grondig wordt beschreven. De brieven kwamen in blauwe enveloppen, waarvan de slechte kwaliteit me meteen opviel. Ik heb de brieven gescand en naar de Belastingdienst gemaild. Als een gehoorzame burger die netjes haar belastingen betaalt.

Ongeloofwaardige herinneringen

Inmiddels heb ik al 3 keer herinneringsbrieven ontvangen om op diezelfde  URL van de Belastingdienst in te loggen om geld terug te krijgen. Niet alleen is het papier van brief en envelop ongeloofwaardig, ook de boodschap blijft onbetrouwbaar. Terwijl ik dacht dat spammers aan een opmars bezig waren met geloofwaardige communicatievaardigheden, blijkt het tegendeel waar. Gek genoeg vind ik dat ook teleurstellend.

Mijn moeder zei vroeger in reactie op een vraag die ik voor de 2e of 3e keer stelde: “Wat ben jij hardleers!” Zonder zelf voor de 2e of 3e keer het antwoord te geven. Haar boodschap: Zoek het lekker zelf uit, dan beklijft het beter. Een hele duidelijk boodschap aan snailmailspammers?