vindwoordenmarketing met zoekresultaten

Als ik commerciële producten beschrijf, krijg ik van de opdrachtgever steevast de vraag of ik wat meer superlatieven wil gebruiken. Uitdrukkingen als ‘de mooiste’, ‘de best betaalbare’, ‘de kwalitatief hoogste’ en dan nog een zelfstandig naamwoord erachter. Ongeacht of het zo is, het is een manier van marketing bedrijven. Natuurlijk kijk ik of er woorden zijn die eruit springen, die anders zijn dan waarop die producten over het algemeen worden gezocht. Maar zodra men er een SEO-expert bij haalt, dan mag ik alleen zoekwoorden gebruiken die deze expert voorschrijft.

Inmiddels ben ik erachter dat het niet gaat om het plaatsen van de juiste zoekwoorden. We werken nu al zo lang met het principe van zoekmachines, die ieder jaar weer andere, meer geavanceerde zoekmethoden introduceren, dat de simpele redenatie “een woord zo veel mogelijk op een pagina plaatsen, ook met spelfouten” niet meer afdoende is.

Bovendien, ik zeg het nog maar eens: het begrip ‘zoekwoorden’ moet veranderen in ‘vindwoorden’. De bekende marketingsystematiek is voor luie marketeers, die zich niet op de hoogte willen stellen van de nieuwste trends maar ervoor kiezen te blijven doen wat de baas hen oplegt. Er is te veel keus, mensen zoeken naar andere kenmerken die eruit springen. De manier waarop het product wordt geleverd, de afhandeling van het leveringsproces, de merknaam, de manier waarop de klant te woord wordt gestaan is veel belangrijker geworden.

Zoek ik bijvoorbeeld een betrouwbare en betaalbare leverancier van energie, dan is eenvoudigweg zoeken op ‘betrouwbaar’, ‘betaalbaar’ en ‘energie’ of ‘energieleverancier’ niet voldoende. Iedere leverancier noemt zichzelf en zijn aanbod betrouwbaar en betaalbaar. Bovendien krijg je hiermee een “Wij van WC-Eend…”-effect. Een lachertje. Wil je een energieleverancier vinden die aan jouw verwachtingen voldoet, dan is het eenvoudiger om een vergelijkingssite te bekijken. Dezelfde methode kun je hanteren voor reizen, vliegtickets, telefoontarieven, computers enzovoorts.

Als het dan ‘vindwoordenmarketing’ moet zijn, wat zijn dan woorden die je kunt gebruiken? Door te luisteren naar wat je intuïtie je ingeeft zodra je naar iets op zoek bent. Hoe wil je bediend worden op een site? Wil je een persoonlijke benadering, dat je kunt chatten of bellen met iemand? Wil je uitgebreid de specificaties kunnen lezen? Of heb je liever dat je snel de goedkoopste oplossing kunt vinden? Vind je het prettig om tot een typische groep te behoren of wil je als individu behandeld worden?

Zoveel smaken, zoveel mogelijkheden. Slimme aanbieders springen eruit omdat ze met alle mogelijke smaken rekening houden. En hoe worden slimme aanbieders gevonden? Door niet de makkelijkste weg te bewandelen maar juist naar unieke ‘bindwoorden’ op zoek te gaan die bij het profiel passen zoals ze zich willen profileren. Daarvoor heb je kennis van de markt nodig en moet je moeite doen om aan je klanten te vragen waarom zij bij jou(w bedrijf) klant zijn. Werk aan de winkel dus.

Wil je daar hulp bij? Dan ben ik nu even die mevrouw van WC-Eend… 😉