vrijwillig in een passend hokje?

DagobertVrijwillig in een passend hokje stappen? Heb je wel eens een Award gewonnen? Ik wel. Wat ik daarvoor moest doen? Mezelf inspannen om een bepaalde visie onder woorden te brengen. De manier waarop ik dat deed was beter dan die van het andere team. De waardering daarvoor betekende een prijs(je). Een prijs voor een verdienste, dat is goed.

Ik kreeg een mail van de organisatie rond de Freelancer of the Year Award (FOTY), dat ik ben genomineerd. Wil ik winnen, dan hoef ik alleen maar voldoende mensen zien te vinden die op mij  stemmen. Dus vind ik dat ik een prijs verdien voor het feit dat ik freelance werk doe? Organiseer dan niet je eigen evenement! Maar ga wel op zoek naar je eigen bewonderaars die je van te voren publiekelijk toejuichen.

Winnen van wie?
Hoe kan ik mijzelf meten met de 1 miljoen andere freelancers, zzp’ers, zelfstandig ondernemers en andere eenpitters, die allemaal uniek zijn? Waarvan de meesten juist de vrijheid van het zelfstandig zijn hebben gekozen om op eigen wijze en tempo hun werkweek in te delen en vorm te geven. En die niet als een eenheidsworst gekenschetst willen worden want hun uniciteit is ook hun handelsmerk of ‘brand’. Het feit dat er verschillende categorieën zijn betekent slechts dat de spoeling minder dun is dan wanneer iedereen op één hoop is gegooid.

Degene die wint krijgt een prijs omdat hij of zij a. een enorm netwerk heeft en b. veel tijd in het kweken van goodwill heeft gestoken (of tijd daarvoor heeft vrijgemaakt). Het zegt dus niets over je competenties, prestaties of vaardigheden, alleen over je behendigheid anderen te overtuigen dat jij die prijs verdient alleen omdat je een freelancer bent met tijd over… Ik wil een prijs krijgen vanwege een verdienste.

Hokjesgeest
Het gaat bij de FOTY Awards om de waardering voor de grootte van je netwerk en de hoeveelheid tijd die je bereid bent om in die relaties te steken. Als dat het doel is, dan is de waarde van het ontvangen van die prijs te verwaarlozen. Het staat daarmee gelijk aan ieder ander marketingmiddel dat je inzet om je naam langs te zien komen.

Als ik genomineerd wordt voor een prijs, dan wil ik graag voor mijn prestaties, competenties, vaardigheden, kennis, ervaring gewaardeerd worden, niet omdat ik toevallig in een bepaald hokje pas of laat zien dat ik over goede marketing-skills beschik.

Mijn weerzin en irritatie betreft ook de almaar toenemende hoeveelheid prijzen en Awards, waarmee evenredig de waarde van zo’n prijs devalueert. Het mailtje met die uitnodiging riep bij mij dan ook direct het gevoel op, dat er zeker geen bekende kandidaten meer zijn die die prijs verdienen. Want als ik kijk naar de lijst genomineerden op de site nu, dan staat er één iemand op met wie ik ooit eens heb gemaild.

Marketingmiddel
FOTY is een campagne van BNR Nieuwsradio om zzp’ers binnen te halen, want je kunt iedere week een pitch op die nieuwszender winnen. Sommigen hoor ik nu denken: wat is daar mis mee? Gratis reclame voor je bedrijf, dat is toch goed?
Nee, wat mij betreft niet. Het is net zo leeghoofdig als consumentenreclame op tv en radio. Een Award winnen moet een beloning zijn, niet een marketingmiddel.

De enige keer dat ik een Award won, kreeg ik een beloning met Eeuwige Roem voor mijn ethische waarden en integriteit, door een game te winnen op het podium van een informatiebeveiligingscongres. Het applaus bezorgde mij rode konen, omdat ik niet kon geloven dat zoiets vanzelfsprekends een prijs waard was. Het leverde mij geen werk op, laat staan extra waardering voor mijn werk. Een enkeling onthield wellicht mijn naam, iemand met wie ik nu misschien via LinkedIN ben verbonden.

Qua marketing heb ik er geen voordeel mee kunnen doen, want het ging om de context. Haal die weg en de reden voor die prijs is ook meteen nonsens geworden. Voor de FOTY Award zie ik dan ook geen enkele reden; een passend hokje is doel noch middel, laat staan iets dat je nastreeft.