marketingdossiers Google Analytics + CRM

Collega Ellen Nap vroeg mij of ik wilde meewerken aan een boekje over Google Analytics. Zij kon wel wat hulp gebruiken, ze had een hoop werk liggen. Hartstikke leuk om te doen! Ik leerde veel over Google Analytics, hoe het werkt, wat je kunt met de informatie die je via monitoren van  netwerkverkeer krijgt. Terwijl ik aan het monitoren en onderzoeken was, schreef ik uit wat ik tegenkwam. Interpreteren van meetgegevens  is niet zo eenvoudig als het lijkt. Maar toch begrijp ik beter hoe ik het netwerkverkeer naar mijn eigen site kan verbeteren. Het ook doen is een andere zaak…

Meedenken met marketeers

Ook heb ik meegewerkt aan een marketingdossier over CRM-systemen. Marketeers zijn  geïnteresseerd in het verbeteren van klantrelaties van hun organisatie of bedrijf. Ik leerde dat je ook als kleine zelfstandige iets hebt aan “Klanten optimaal bedienen met CRM”. Er valt altijd iets te verbeteren. Voor mijn eigen bedrijf is een CRM-systeem een stap te ver. Niettemin kan ik er nu beter over adviseren.